Anbefalinger om ansvarlig brug af medarbejderdata

Del artikel:

Et nyt katalog med anbefalinger skal støtte og styrke arbejdspladser, som bruger medarbejderdata.

8 ud af 10 ledere bruger medarbejderdata i deres ledelse. Data, som er indsamlet via digitale værktøjer. Lederne indsamler især data om trivsel og tilfredshed, komme- og gåtider samt tidsforbrug på arbejdsopgaver. Samtidig oplever 6 ud af 10 medarbejdere, at der indsamles data om dem på arbejdspladsen, mens 15 procent af medarbejderne ikke ved, om der indsamles data om dem.

8 ud af 10 ledere bruger medarbejderdata i deres ledelse.

Det viser en befolkningsundersøgelse af danskernes holdninger til og oplevelser med indsamling af digitale medarbejderdata på arbejdspladser. ADD-projektet (Algoritmer, Data & Demokrati) står bag undersøgelsen, som udkom i februar 2023.

DM er sammen med en lang række fagforeninger partner i ADD-projektet, som for nylig præsenterede 4 anbefalinger om ansvarlig og værdiskabende brug af medarbejderdata

4 anbefalinger om ansvarlig og værdiskabende brug af medarbejderdata

1) Styrk tillid og transparens gennem klar ansvarsfordeling og dataforståelse på arbejdspladsen.
2) Styrk de digitale kompetencer på arbejdspladsen.
3) Brug eksisterende muligheder til at facilitere dialogen om indsamling og brug af medarbejderdata på arbejdspladsen.
4) Bliv inspireret af eksisterende dataetiske retningslinjer for brug og indsamling af medarbejderdata.

Læs minirapporten fra ADD, som udfolder de enkelte anbefalinger

Læs mere på dm.dk

10 gode råd fra Lisbeth Knudsen, Tænketanken Mandag Morgen

Lisbeth Knudsen, strategidirektør i Tænketanken Mandag Morgen, leder ADD-projektets oplysnings- og dialogindsats. På DM’s årsmøde for tillidsvalgte i november holdt hun et oplæg med titlen Overvågning eller omsorg, og du kan læse mere om de negative og positive sider ved overvågning i en klumme, som Lisbeth Knudsen skrev til TR-NYT som optakt til årsmødet.

På årsmødet gjorde hun det klart, at medarbejdermonitorering ikke kan indføres på arbejdspladser i Danmark uden drøftelser i samarbejdsudvalget eller med tillidsrepræsentanterne. Og hun gav 10 gode råd til de arbejdspladser, som vil indføre overvågning.

10 Gode råd, hvis din arbejdsplads indfører overvågning

På DM’s årsmøde for tillidsvalgte, gav Lisbeth Knudsen, strategidirektør i Tænketanken Mandag Morgen, disse 10 råd til arbejdspladser, som indfører overvågning: 

1) Klar kommunikation
Informér medarbejdere tydeligt om brugen af overvågningsværktøjer. Forklar formålet med overvågningen og hvordan dataene vil blive brugt. Giv medarbejderne mulighed for at stille spørgsmål og udtrykke bekymringer.

2) Respekt for privatlivet
Sørg for, at overvågningen er proportionel og ikke krænker medarbejdernes privatliv. Undgå unødig indsamling af personlige oplysninger, og vær opmærksom på, at data kun bruges til det specificerede formål.

3) Klare retningslinjer og politikker
Udvikl klare retningslinjer og politikker vedrørende brugen af overvågningsværktøjer. Angiv, hvilke aktiviteter der overvåges, og hvordan dataene vil blive anvendt.

4) Informer om konsekvenser
Beskriv klart, hvilke konsekvenser der kan opstå som følge af resultater fra overvågningen, både positive og negative. Definer klare retningslinjer for, hvordan data vil blive brugt til at evaluere medarbejdere.

5) Beskyttelse af data
Implementer sikkerhedsforanstaltninger for at beskytte de indsamlede data mod uautoriseret adgang. Overhold relevante love og reguleringer om beskyttelse af personlige oplysninger.

6) Samtykke og deltagelse
Hvor det er muligt, indhent samtykke fra medarbejderne før implementering af overvågningsværktøjer. Involver medarbejderne i beslutningsprocessen, hvor det er hensigtsmæssigt.

7) Regelmæssig evaluering
Evaluer regelmæssigt effektiviteten af overvågningssystemet og dets indvirkning på arbejdsmiljøet. Justér retningslinjer og procedurer baseret på erfaringer og feedback fra medarbejderne.

8) Uddannelse og træning
Sørg for, at ledere og medarbejdere forstår, hvordan overvågningsværktøjerne fungerer, og hvordan dataene bruges. Gennemfør træning om de etiske og juridiske aspekter af overvågning på arbejdspladsen.

9) Rettigheder og klageprocedurer
Informer medarbejdere om deres rettigheder i forhold til overvågning. Etablér klare procedurer for behandling af klager relateret til overvågningen.

10) Fleksibilitet og tillid
Overvej alternative måder at evaluere og engagere medarbejdere på, der ikke er så invasive som traditionel overvågning. Opbyg tillid gennem åbenhed og ved at demonstrere, at formålet med overvågningen er at forbedre arbejdsmiljøet og produktiviteten, ikke at straffe eller kontrollere medarbejdere.

Seneste nyheder

Alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje

}