Gå til sidens indhold

Seniordage

Seniordage er arbejdsgiverbetalte fridage, der er forbeholdt seniorer.

Der er ikke nogen lov, som giver ret til seniordage.

For at have ret til seniordage skal du derfor som udgangspunkt være omfattet af en overenskomst, der indeholder regler om seniordage. Dette gælder f.eks. for mange offentlige ansatte.

Regler om seniordage kan også fremgå af virksomhedens personalehåndbog, eller du kan have aftalt dig til retten.

Har du ret til seniordage, bør det fremgå af den konkrete aftale, hvor mange dage du har ret til, samt hvornår du kan begynde at bruge seniordagene.

Ansatte i staten

Er du ansat i staten, har du som udgangspunkt ikke krav på seniordage, men du har mulighed for at indgå aftale om seniorordning herunder retræte, deltid eller betalt frihed.

Ansatte i kommuner

Er du ansat i en kommune, har du ret til seniordage.

60 år: 2 seniordage

61 år 3 seniordage

62 år: 4 seniordage

Ansatte i regioner

Er du ansat i regionen, har du som udgangspunkt ikke krav på seniordage, men du har mulighed for at indgå aftale om seniorordning herunder aftale om nedsat tid, ændrede arbejdsopgaver/arbejdsfunktioner og bonusordning, hvis stillingen fratrædes efter det fyldte 62. år.

Ansat i det private

Retten til seniordage eller seniorordning beror på aftale mellem dig og arbejdsgiver.

Har du spørgsmål til seniordage, kan du kontakte DM.